မ်ဳိးေမာင္ Friday, September 10, 2010
.၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ အေကာင္ အထည္ေပၚမည့္ အာဆီယံ လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္မႈ ဧရိယာ (AFTA) သေဘာ တူညီခ်က္အရ ျပည္ပမွ သြင္းကုန္ တခ်ဳိ႕ကို အေကာက္ခြန္ ကင္းလြတ္ခြင့္ ေပးရေတာ့မည္ျဖစ္ရာ ထုိသြင္းကုန္မ်ားအား မယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္မည္ကို ျမန္မာလုပ္ငန္းရွင္မ်ား စိုးရိမ္လ်က္ရွိေၾကာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ စက္မႈကုန္ထုတ္လုပ္သူမ်ား အသင္း (MIA) မွ တာ၀န္ရွိသူတဦးက ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုသည္။
အာဆီယံလြတ္လပ္စြာကုန္သြယ္မႈဧရိယာ(AFTA)ေကာင္စီက၂၁ႀကိမ္ေျမာက္ေဆြးေႏြးပြဲကို ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံ၊ မနီလာၿမိဳ႕၌ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္က က်င္းပစဥ္ (ဓာတ္ပံု - MOF-Thailand)
ဒဂုံဆိပ္ကမ္း စက္မႈဇုန္မွ လုပ္ငန္းရွင္တဦးက စစ္အစိုးရ၏ ညံ့ဖ်င္းေသာ စီးပြားေရးဆုိင္ရာ အေျခခံအေဆာက္အအံုမ်ားေၾကာင့္ မလိုလားအပ္ေသာ ထုတ္လုပ္မႈ ကုန္က်စရိတ္မ်ားျပားေနၿပီး လုပ္ငန္းရပ္တည္ေရးကိုပင္ ႀကိဳးစား ႐ုန္းကန္ေနရေၾကာင္း ေျပာသည္။
“AFTAကေနာက္မွလာမွာ။အခုက ျပည္ပ စက္မႈထုတ္ကုန္ေတြကို မေျပာနဲ႔၊ ျပည္တြင္း အခ်င္းခ်င္းေတာင္မွ မနည္းၿပိဳင္ေနရတာ” ဟု ၎က ဆိုသည္။
ထိုကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ရန္ကုန္တိုင္းအတြင္းရွိ စက္မႈဇုန္ ၂၉ ဇုန္မွ အေျခအေနမ်ားကို ေလ့လာတင္ျပေရးအဖြဲ႔ ၃ ဖြဲ႔က ေလ့လာသုံးသပ္လ်က္ရွိေၾကာင္း MIA တာ၀န္ရွိသူက ေျပာသည္။
ယင္းအဖြဲ႔မ်ားမွာ စက္မႈဇုန္အေျခအေန အခက္အခဲ ေလ့လာတင္ျပေရးအဖြဲ႔၊ ေဒသတြင္းေစ်းကြက္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ႏွင့္ စက္မႈလုပ္ငန္းႏွင့္ကုန္သြယ္ေရးဆုိင္ရာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း တင္ျပေရးအဖြဲ႔တုိ႔ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းထုတ္လုပ္ေသာ လုပ္ငန္းရွင္တဦးက “AFTA၀င္လာခ်ိန္မွာ လုပ္ငန္းေတြ ရွင္သန္ေအာင္ အစိုးရပိုင္းက ပံ့ပုိးကူညီဖုိ႔ လိုပါတယ္” ဟု ေျပာသည္။
လုပ္ငန္း အဓိက လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ မုံရြာ ေဒသခံ လုပ္ငန္းရွင္တဦးကမူ “က်ေနာ္တုိ႔ကို လွ်ပ္စစ္မီးနဲ႔ နည္းပညာပဲေပးပါ” ဟု ေတာင္းဆိုသည္။
မုံရြာစက္မႈဇုန္မွ လုပ္ငန္းရွင္တဦးကလည္း “က်ေနာ္တုိ႔ဇုန္မွာ လုပ္ငန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရပ္လိုက္ရၿပီ” ဟု ေျပာသည္။
AFTA အရ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားမွ ဝင္လာမည့္ သြင္းကုန္မ်ားကို ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ရန္ ေျပာဆုိေနၾကေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္အထိ တ႐ုတ္နယ္စပ္မွ ၀င္ေရာက္လာေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကိုပင္ ေစ်းကြက္၌ မယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ေသးေၾကာင္း ျပည္တြင္း စက္မႈလုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ေထာက္ျပသည္။
ျပည္တြင္း ဝယ္လိုအားနည္းျခင္း၊ ေစ်းသက္သာေသာ နယ္စပ္ကုန္ပစၥည္းမ်ားသာ ေစ်းကြက္ေ၀စု ရရွိေနျခင္းမ်ားေၾကာင့္ သြင္းကုန္အစားထုိး လုပ္ငန္းရွင္မ်ားမွာ AFTAကုိ စိတ္၀င္စားမႈ မရွိေၾကာင္း စက္မႈဇုန္ဥကၠ႒တဦးကို ကိုးကား၍ အပတ္စဥ္ ထုတ္ 7 DAY ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
“AFTA အေၾကာင္း လုပ္ငန္းရွင္ေတြကို ေျပာလာတာကေတာ့ ၾကာပါၿပီ။ အခုမွ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ လန္႔ႏိုးလာတာပါ” ဟု ရန္ကုန္ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္မွ ပညာရွင္တဦးက ေျပာသည္။
AFTA အေကာင္အထည္ ေပၚလာပါက ျပည္တြင္းစက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား ျပည္တြင္းေစ်းကြက္ မေပ်ာက္ေစရန္ အေရးႀကီးၿပီး ယူတတ္လွ်င္ ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္ကို ထိန္းႏိုင္ၿပီး အာဆီယံေဒသတြင္း ေစ်းကြက္အတြင္း ၀င္ေရာက္ရန္ ႀကိဳးစားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း MIA တြဲဖက္အတြင္းေရးမႉး ေဒါက္တာ ေအာင္သိန္း၏ “စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ AFTAဆက္စပ္ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ” စာတမ္းတြင္ အႀကံျပဳထားသည္။
အာဆီယံ လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈဇုန္ အသက္ဝင္လာပါက အာဆီယံႏိုင္ငံ အခ်င္းခ်င္း ကုန္သြယ္ရာတြင္ အေကာက္ခြန္ကို ၀ မွ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ေကာက္ခံ၍ ကုန္စည္မ်ားကုိ လြတ္လပ္စြာ စီးဆင္းခြင့္ျပဳရမည္ျဖစ္သည္။
AFTA သေဘာတူညီခ်က္ကို အာဆီယံအဖြဲ႔ဝင္ ႏိုင္ငံမ်ားထဲမွ ဘ႐ုႏိုင္း၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွား၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ စင္ကာပူ တို႔က ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလက စင္ကာပူႏိုင္ငံတြင္ လက္မွတ္ေရးထိုးၾကသည္။ ၁၉၉၅ ဗီယက္နမ္၊ ၁၉၉၇ တြင္ လာအိုႏွင့္ ျမန္မာ၊ ၁၉၉၇ တြင္ ကေမာၻဒီးယား တို႔က အသီးသီး သေဘာတူ လက္မွတ္ေရးထိုးၾကသည္။
အေစာပိုင္း AFTAသေဘာတူညီခ်က္ရထားသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ယခုႏွစ္တြင္ အေကာင္အထည္ ေပၚၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ေနာက္က်ေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ားက ၂၀၁၅ တြင္မွ အေကာင္အထည္ ေပၚမည္ ျဖစ္သည္
သို႔ေသာ္ ယခုတိုင္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားအၾကား အေကာက္ခြန္ႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား ညႇိႏိႈင္းေနရဆဲ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
Geen opmerkingen:
Een reactie posten