ကိုဝိုင္း ဗုဒၶဟူးေန႔၊ မတ္လ ၁၆ ရက္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ၂၀ နာရီ ၅၃ မိနစ္
ခ်င္းမိုင္(မဇၥ်ိမ)။ ။ေမြးရာပါအခြင့္အေရးအရ တိုင္းရင္းသားစာေပမ်ား လြတ္လပ္စြာ သင္ၾကားခြင့္ ရွိရမည္ဟု အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအင္အားစု NDF ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးခိုင္ေမာင္ရည္က ေျပာသည္။
လူ႔အခြင့္အေရး အထူးသံတမန္ မစၥတာ ေတာမတ္စ္ အိုေဟးကင္တားနား ဂ်နီဗာ ကုလလူ႔အခြင့္အေရး ေကာင္စီ၌ ယခုတပတ္ တင္သြင္းခဲ့သည့္ အစီရင္ခံစာပါ တိုင္းရင္းသားစာေပ တရားဝင္ သင္ၾကားခြင့္ ရွိေရးအေပၚ ေထာက္ခံေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။
“တိုင္းရင္းသားေတြကိုယ့္ရဲ႕ဘာသာစကားသင္ခြင့္ဆိုတာသူ႔ရဲ႕ေမြးရာပါလူ႔အခြင့္အေရးတခုပဲေလ။ ႏိုင္ငံသားတိုင္းဟာ လြတ္လပ္စြာ သင္ယူခြင့္ရွိတယ္ဆိုတာ ျမန္မာစာပဲလို႔ ပါတာမဟုတ္ဘူး။ ပိတ္ပင္ခြင့္ မရွိဘူး” ဟု အလံုအမတ္ ဦးခိုင္ေမာင္ရည္က မဇၥ်ိမကို ေျပာသည္။
ကင္တားနား အစီရင္ခံစာ၌ “တိုင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ဳိးရွိၿပီး ဘာသာစကား ၁ဝဝ ခန္႔ ရွိသည္ဟု စစ္အစိုးရက လက္ခံထားေသာ္လည္းဗမာစာတခုထဲကိုသာတရားဝင္သင္ၾကားခြင့္ျပဳထားျခင္းသည္ တိုင္းရင္းသားလူငယ္မ်ားမိခင္ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ဓေလ့ထံုးစံကိုဆက္ခံခြင့္ဆံုးရံႈးရသည္”ဟု ေထာက္ျပထားသည္။
အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ အ႒မေန႔၌ စစ္အစိုးရ ပညာေရးဝန္ၾကီး ေဒါက္တာခ်မ္းၿငိမ္းက “တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ စကားႏွင့္ စာေပ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားတြင္ သင္ယူခြင့္ျပဳရန္”မျဖစ္ႏိုင္ေသးဘဲ ေက်ာင္းျပင္ပ သင္ၾကားလိုပါက ကူညီမည္ဟု ေျပာသြားသည္။
မြန္ေဒသလံုးဆိုင္ရာ ဒီမိုကေရစီပါတီ အမတ္ ေဒါက္တာဗညားေအာင္မိုး ေမးသည့္ တိုင္းရင္းသား ပညာေရးဌာနမ်ား ဖြင့္လွစ္ရန္လည္း အစီအစဥ္ မရွိေသးေၾကာင္း ေျဖသြားသည္။
မြန္စာေပကို ေက်ာင္းပိတ္ရက္ ေႏြရာသီသင္တန္းမ်ားအျဖစ္သာ ရန္ကုန္၊ ပဲခူး၊ မြန္ျပည္နယ္၊ တနသၤာရီတိုင္းတို႔တြင္ နားလည္မႈျဖင့္ သင္ေနရၿပီး အေႏွာင့္အယွက္မ်ား ရွိသည္ဟု မြန္အမ်ဳိးသားပညာေရး ေကာ္မတီဝင္ မြန္ဆရာတဦးက ေျပာသည္။
မြန္စာေပႏွင့္ လူမႈလုပ္ငန္းမ်ားကို ကိုယ္ထူကိုယ္ထစနစ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ မြန္အမ်ဳိးသား ပညာေရး ေကာ္မတီဝင္ မြန္ဆရာတဦးကလည္း “တရားဝင္သင္ခြင့္ လိုခ်င္တာေပါ့။ အစိုးရေက်ာင္းေတြမွာဆို ပိုေကာင္းတာေပါ့။ အခုက်ေတာ့ ေအာက္ေျခမွာက မင္းတို႔ကို ဒါဘယ္သူသင္ခိုင္းတာလဲ၊ တိုင္လိုက္ရမလား၊ အဲဒီလို ၿခိမ္းေျခာက္တာမ်ဳိးေတြ အၿမဲတမ္း ၾကံဳေနရတယ္” ဟု မဇၥ်ိမကို ေျပာသည္။
“တျခားတိုင္းရင္းသားေတြလဲ ဒီလိုပဲ ခံစားရမယ္လို႔ ယူဆတယ္ေလ။ တိုင္းရင္းသား စာေပသင္ခြင့္ မရဘူးဆိုရင္ေတာ့ လူမ်ဳိးေပ်ာက္သြားမယ္ေလ။ အခုေတာင္ မြန္စကား မတတ္တဲ့၊ မြန္စာ မတတ္တဲ့ မြန္ေတြ အမ်ားၾကီး ျဖစ္လာတယ္” ဟု သူက ဆက္ေျပာသည္။
မြန္အမ်ဳိးသား ပညာေရးေကာ္မတီကို အပစ္ရပ္ မြန္ျပည္သစ္ပါတီက ကမကထျပဳ ဖြဲ႔ခဲ့ေသာ္လည္း လြတ္လပ္သည့္ အဖြဲ႔တခုျဖစ္ၿပီး၊ သံလြင္ျမစ္အေရွ႕ျခမ္း ေရး၊ သံျဖဴဇရပ္၊ မုဒံု၊ က်ဳိက္မေရာ၊ ေရျဖဴ၊ ၾကာအင္းဆိပ္ၾကီး၊ ေကာ့ကရိတ္၊ ဘားအံၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္း ၁၅၄ ေက်ာင္း ေထာင္ထားသည့္အနက္ မူလတန္းမ်ားၿပီး အထက္တန္း ၃ ေက်ာင္း၊ အလယ္တန္း ၁၇ ေက်ာင္းပါဝင္ေၾကာင္း သိရသည္။ ေက်ာင္းသား စုစုေပါင္း ၁၂,၅ဝဝ ခန္႔ရွိၿပီး ဘာသာရပ္မ်ားကို မြန္စာေပျဖင့္ အဓိကထားၿပီး ဗမာစာလည္း သင္သည္ဟု ဆိုသည္။
စစ္အစိုးရကမူ ပညာေရးက႑အတြက္ ႏွစ္ ၃ဝ စီမံကိန္းခ်ထားၿပီး တကၠသိုလ္ႏွင့္ ေကာလိပ္အေရအတြက္ မ်ားလာမႈကို တိုးတက္မႈအျဖစ္ ေဖာ္ျပေလ့ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ပညာေရးကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးစနစ္္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လိုေနေၾကာင္း ေထာက္ျပေလ့ရွိသည္။
ကုလသမဂၢပညာေရး၊ သိပၸံႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ UNESCOကမူ ပညာေရးက႑တြင္ ေငြမည္မွ် သံုးစြဲသည္ကိုၾကည့္ၿပီး တိုင္းတာရသည္ဆိုေၾကာင္း မစၥတာကင္တားနား အစီရင္ခံစာတြင္ ေထာက္ျပထားသည္။ စစ္အစိုးရသည္ ပညာေရးအတြက္ တႏိုင္ငံလံုး ထုတ္ကုန္၏ ၁ ဒႆမ ၃ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ သံုးစြဲခဲ့သည္ ဆိုသည္။
၂ဝ၁၁ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘတ္ဂ်က္အသစ္တြင္ စစ္တပ္အတြက္ ၃ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ လ်ာထားၿပီး၊ ပညာေရးအတြက္ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ သံုးရမည္ဟု သတ္မွတ္ထားသည္။
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ယခုလ ၉ ရက္ေန႔မွစ၍ ေမးခြန္းႏွင့္ အဆိုတင္မႈမ်ား စေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း အတိအက် မေျဖဘဲ၊ လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္မ်ားသာ ျပန္ေျပာေနသျဖင့္ စစ္အစိုးရကို အေရာင္တင္ေပးသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္ဟု ေဝဖန္ခံေနရသည္။
ယေန႔လည္း လႊတ္ေတာ္မ်ားကုိ မနက္ ၁ဝ နာရီမွ စတင္ခဲ့ေသာ္လည္း ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို မြန္းလြဲ ၁ နာရီခြဲႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကို ၁၂ နာရီတြင္ အဆံုးသတ္ခဲ့သည္။ မနက္ျဖန္တြင္ ေခတၱရပ္နားၿပီး လာမည့္အပတ္ တနလၤာတြင္ ျပန္စမည္ဟု သိရသည္။
Geen opmerkingen:
Een reactie posten