ျမန္မာျပည္ အခ်ိန္

သတင္းသစ္မ်ားမတင္နုိင္တာကိုနားလည္ေပးႀကပါ။ C-Box လည္း ပိတ္ထားပါတယ္။

vrijdag 4 maart 2011

ေတြးေခၚႀကံဆ ပညာရပ္ကို လုိလားသူ

မ်ဳိးသန္႔ ေသာၾကာေန႔၊ မတ္လ ၀၄ ရက္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ၁၅ နာရီ ၂၉ မိနစ္ .
ခ်င္းမုိင္ (မဇၥ်ိမ)။ ။ဒါေရးဒါမွတ္ပညာေရးမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲေက်ာင္းသားမ်ားေတြးေခၚၾကံဆကာ တီထြင္ပိုင္းျခားႏုိင္မည့္ ပညာေရးစနစ္မ်ဳိး ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ က်င့္သံုးသင့္ေၾကာင္းအထက္ျမန္မာျပည္ အေျခခံပညာ ၫႊန္ၾကားေရးမႉး (စီမံ) တာဝန္ယူခဲ့ဖူးသူ ဦးႏုိင္ေငြသိန္းက ေျပာဆိုသည္။
စာသင္သက္ ၃၈ ႏွစ္ရွိၿပီး လက္ရွိတြင္ မြန္ျပည္နယ္ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕တြင္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ဆရာသည္ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးေနသူ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ မြန္ေဒသလံုးဆိုင္ရာ ဒီမိုကေရစီပါတီ၏ ဥကၠ႒လည္း ျဖစ္သည္။
လက္ရွိ ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္၊ လက္ေတြ႔က်င့္သံုးသင့္သည့္ သင္ၾကားေရးစနစ္၊ ျမန္မာေက်ာင္းမ်ား၏ အေျခအေန၊ ဘဲြ႔ရ-ပညာမတတ္ ေက်ာင္းသားမ်ား ဘဝ၊ ဆရာမ်ား၏ ရပ္တည္ေရး ျပႆနာ၊ သင္ၾကားေရးတြင္ စစ္ဘက္မွ ပါဝင္ပတ္သက္မႈ၊ ပညာေရး အသံုးစရိတ္အေပၚ အျမင္၊ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမ်ား အေျခအေန၊ တိုင္းရင္းသား ေဒသမ်ား ၾကံဳေတြ႔ရသည့္ သင္ၾကားေရး ဘာသာစကား အခက္အခဲမ်ားကို ဆရာ့ကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္းထားပါသည္။
ဆရာသည္ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္မွစ၍ ပညာေရးတြင္ စတင္ဝင္ေရာက္ အမႈထမ္းခဲ့သည္။ ၂ဝဝဝ ခုႏွစ္တြင္ အထက္ျမန္မာျပည္ အေျခခံပညာ ၫႊန္ၾကားေရးမႉး (စီမံ) ရာထူးမွ အနားယူခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လက္ရွိသင္ၾကားေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္အေပၚ ဆရာ့အျမင္။
“သင္ၾကားေရး နည္းစနစ္ကလည္း ပ်က္ေနၿပီဗ်၊ အခုဟာက ဆရာဗဟိုျပဳသင္ၾကားေရးနဲ႔ စာေမးပြဲဗဟိုျပဳ သင္ၾကားေရးနဲ႔၊ ဥပမာ ဆရာဗဟိုျပဳ သင္ၾကားေရးဆိုရင္ ဆရာေျပာတာပဲ မွတ္မွာေပါ့ဗ်ာ၊ စာေမးပြဲဗဟိုျပဳဆိုရင္ စာေမးပြဲမွာ ဘာပါမလဲ၊ ဘာေမးမလဲဘဲ စိတ္ဝင္စားေနေတာ့ ကေလးေတြက ဘာမွ မတတ္ေတာ့ဘူး။ အေတြးအေခၚ မရွိေတာ့ဘူးေလ၊ တီထြင္စဥ္းစားဥာဏ္လည္း သိပ္မရွိေတာ့ဘူးေလ။ ဒါေတြက လိုတယ္ဗ်ာ၊ ဒါေတြက ဘာမွ မရွိေတာ့ဘူးဆိုေတာ့ စာေမးပြဲေျဖဖို႔အတြက္ က်ဴရွင္သြားမယ္။ တရက္မွ မနားရဘူး၊ ကေလးေတြက။ ျမန္မာျပည္က ကေလးေတြလက္ေမာင္းက ေသးေသးပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ မနားရဘူးေလ၊ မနက္လည္း က်ဴရွင္၊ ညေနလည္း က်ဴရွင္ အဲဒါ စာေမးပြဲၿပီးမွပဲ ရင္ေအးေတာ့တယ္”

အခုက်ေနာ္တို႔ေခတ္လူငယ္အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာေပါ့ေနာ္၊ဘြဲ႔ရ-ညာမတတ္ဆိုတဲ႔စကားလံုးကေတာ္ေတာ္ ေခတ္စားေနတယ္။အခုေခတ္ဘြဲ႔ရတဲ့သူေတြကိုေကာဆရာဘယ္လုိျမင္လဲခင္ဗ်ာ့။
“ဘြဲ႔ရတဲ့ ကေလးေတြလည္း သူတို႔ရတဲ့ ဘြဲ႔ေတြကို သူတို႔ သိပ္တန္ဖိုးမထားေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ဟုိတုန္းက ဘြဲ႔ရၿပီး မတတ္တာ နည္းနည္း ေတာ္သလားလို႔။ စာေတြ ဖတ္တတ္ေသးတယ္။ ဥပမာ က်ေနာ္ သမိုင္းနဲ႔ၿပီးရင္ သမိုင္းဖတ္တတ္တယ္ေလ။ ပထဝီနဲ႔ၿပီးရင္ ပထဝီဘာသာကို နားလည္္တယ္။ အခုကေလးေတြက နားမလည္ေတာ့ဘူးဗ်။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သူတို႔က မတတ္တဲ့အတြက္ တန္ဖိုးမထားေတာ့ဘူး။ ကေလးေတြလည္း စိတ္ဓာတ္က်တာေပါ့ဗ်ာ။ သူ႔အတတ္ပညာ သူ သိပ္ၿပီးတန္ဖိုးမထားေတာ့ဘူးေပါ့”

သင္ၾကားေရးမွာ ဘယ္လိုနည္းစနစ္မ်ဳိးေတြ သံုးၿပီး သင္သင့္လဲ၊ အခု လက္ရွိသင္ၾကားေရးကို ဘယ္လိုျမင္လဲဆရာ။
“စာသင္ရင္ ဘာအတန္းပဲသင္သင္ ကေလးေတြ အေတြးအေခၚရဖို႔ ေတြးေခၚတတ္ဖို႔ လိုတယ္။ အခုက ေက်ာင္းခန္းထဲ ဝင္သြားတာနဲ႔ ဒါေရးဒါေရး၊ ဒါမွတ္ဒါမွတ္ ဆိုတာမ်ဳိးနဲ႔ သြားလို႔ မရဘူးေလ။ အေတြးအေခၚ ရၿပီးတာနဲ႔ တီထြင္ၾကံဆတတ္တဲ့ ေတြးေခၚမႈမ်ဳိး ဖန္တီးႏိုင္မႈစြမ္းအားလည္း လိုေသးတယ္ေလ။ အဲဒါၿပီးေတာ့မွ ေနာက္တဆင့္က ေဝဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္တဲ့ ေတြးေခၚမႈမ်ဳိး၊ အဲဒီလိုမ်ဳိးမွ သင္တဲ့ အတတ္ပညာက အလားအလာရွိတာေပါ့။ အခုသင္တဲ့ သင္ၾကားနည္းက ဒီကြက္လပ္ ဒါျဖည့္။ တခါတေလက်ေတာ့ စာေမးပြဲေျဖရင္ နံ႐ိုးေထာက္ေျဖလို႔ေတာင္ ရတယ္။ အဲလိုမ်ဳိး မ်ားေနၿပီ”

ဆရာပညာေရးမွာတာဝန္ယူခဲ့တဲ့ ကာလမွာေကာ ေက်ာင္းမေနႏုိင္တဲ့ ကေလးေတြ ေတြ႔ခဲ့ဖူးလား ေတာ္ေတာ္မ်ားလားခင္ဗ်ာ့။
“ကေလးေတြကနားလည္းမနားရ၊ပိုက္ဆံကလည္းမတတ္ႏိုင္ ေတာ္႐ံုတန္႐ံုလည္း ေက်ာင္းမေနႏိုင္ၾကဘူးဗ်၊ အခုေက်ာင္းေအာက္က ေတာ္ေတာ္မ်ားမယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ ေက်ာင္းေအာက္ဆိုတာ အေဟာသိကံျဖစ္တဲ့ ကေလးေတြ အမ်ားၾကီးပါ၊ ဒါေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရအေနနဲ႔ ေတာ္ေတာ္ေလး လုပ္ရမယ္။ က်ေနာ္ထင္တယ္ အနည္းဆံုး ၁ဝ ႏွစ္ေလာက္ လုပ္မွပဲ ျဖစ္မွာ”

အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ပညာေရးစနစ္နဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီးေတာ့ေကာ ဘယ္လိုသံုးသပ္မိလဲခင္ဗ်။
“ယိုးဒယားနဲ႔ စာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ က်ေနာ့္အထင္ အႏွစ္ ၄ဝ ေလာက္ ေနာက္က်ေနတယ္လို႔ ထင္တယ္။ သင္ၾကားနည္းစနစ္ေကာ၊ သင္ၾကားနည္း သင္ယူနည္းေကာ၊ သင္ၾကားမႈ အေထာက္အကူျပဳ ပစၥည္းေကာ၊ စစ္ေဆးတဲ့ နည္းေကာပဲ အားလံုးက ေတာ္ေတာ္ ေနာက္က်ေနတယ္ဗ်”

ေက်ာင္းေတြမွာဆရာမလံုေလာက္တဲ့ျပႆနာေတြၾကားေနရပါတယ္။တႏုိင္ငံလံုးမွာ ရာခိုင္ႏႈန္းအားျဖင့္ ဘယ္ေလာက္ရွိမလဲဗ်။
“ျမန္မာျပည္မွာ ေက်ာင္း ၁ဝဝ မွာ ၄ဝ ေလာက္က ဆရာ ၂ ေယာက္ ေက်ာင္းပဲ ရွိတယ္။ သူငယ္တန္းကေန ၄ တန္းအထိ အတန္း ၅ တန္းမွာ ဆရာ ၂ ေယာက္ပဲ ရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အမႈထမ္းေနခ်ိန္တုန္းကဆိုရင္ ၄၆ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ရွိတာေပါ့ဗ်ာ။ တေယာက္ကို ၂ တန္းဆိုေတာ့ အဓိပၸာယ္မရွိဘူး။ တေယာက္ကို ၃ တန္း သင္တယ္ဆိုတာ အဓိပၸာယ္မရွိဘူးေလ။ ဒါေတြက ဒီအတိုင္းပဲ ၾကည့္ေနၾကတာပဲ”

ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႔ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာဥပမာ-ကြန္ျပဴတာေပါ့ေနာ္ အဲဒီလိုမ်ဳိးေကာ သင္ၾကားႏိုင္တာ ရွိလားခင္ဗ်ာ့။
“ဆရာ၊ ဆရာမ အားလံုးက ခုနေျပာတဲ့ ေခတ္မီတဲ့ နည္းစနစ္ေတြကို သံုးၿပီးေတာ့ မသင္တတ္ဘူးဗ်။ ဆရာအတတ္သင္ေတာ့ ရွိတယ္။ ဆရာအတတ္သင္က ဒါေတြက က်ေနာ္တို႔က သံုးဖို႔အတြက္က မရွိဘူး။ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံေတြမွာေတာင္ ကေလးေတြက ၂ တန္းဆို ကြန္ျပဴတာ ကိုင္ေနၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာကေတာ့ အင္မတန္ ၾကီးက်ယ္တဲ့ ေမာ္လၿမိဳင္ အထက ၈ တို႔၊ အထက ၉ တို႔၊ အထက ၆ တို႔ ဆိုရင္ ေတာ္ေတာ္ၾကီးက်ယ္တဲ့ ေက်ာင္းေတြပဲ။ နာမည္ၾကီးတဲ့ ေက်ာင္းေတြပဲဗ်။ ဒါေပမဲ့ ကြန္ျပဴတာ ၂ လံုး၊ ၃ လံုးပဲ ရွိတယ္။ ဒါကလည္း ဆရာမၾကီးက ပ်က္မွာစိုးလို႔ ေသာ့ခတ္ထားတယ္။ အဲဒီေတာ့ နည္းပညာပိုင္းမွာ ျပန္ၾကည့္လိုက္ရင္ ကေလးေတြက ေတာ္ေတာ္ သနားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္”

တိုင္းရင္းသားေဒသေတြမွာလည္းဘာသာစကားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးသင္ၾကားမႈမွာ ေႏွာင့္ေႏွးေနတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဆရာေကာ ၾကံဳခဲ့ဖူးတာ ရွိလား။
“ဘာသာစကားျပႆနာက က်ေနာ္တို႔ မြန္ျပည္နယ္မွာ စာသင္တယ္။ တခ်ဳိ႕ မြန္ကေလးေတြ ဗမာစကား လံုးဝ မတတ္ဘူး။ ဗမာလို နင္းကန္သြားသင္ေနလို႔ မရဘူး။ အထူးသျဖင့္ ကခ်င္မွာ ၂ ႏွစ္ခြဲေလာက္ ေနဖူးတယ္။ ျပည္နယ္ ပညာေရးမႉး အေနနဲ႔ပါ။ ကခ်င္ေတြက ပိုဆိုးတာေပါ့ဗ်ာ။ ဒုကၡမွ ဒုကၡ။ ၁၃ ႏွစ္ေလာက္မွ ေက်ာင္းလာေနတယ္။ သူငယ္တန္း က်ေသးတယ္ဆိုေတာ့ လင္ယူဖို႔ပဲ ရွိေတာ့တယ္၊ အဲဒါမ်ဳိးေတြေပါ့ဗ်ာ။ ဒီလုိမ်ဳိး ပညာေရးေတြကိုေတာ့ စဥ္းစားဖို႔ေတာ့ လုိလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ ထင္တယ္’’
’’က်ေနာ္တို႔က ဘယ္သူေကာင္းတယ္၊ ဘယ္သူမေကာင္းဘူးေတာ့လည္း မေျပာပါဘူးဗ်ာ။ လက္ရွိျဖစ္ေနတဲ့ အေနအထားပဲ က်ေနာ္တို႔က ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ပညာေရးက လုပ္ကိုလုပ္ရမယ္။ ပညာေရး နိမ့္က်သြားရင္ေတာ့ အကုန္လံုး သြားလိမ့္မယ္”

ဒီျပႆနာေတြကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းသင့္တယ္လို႔ ထင္လဲဗ်။
“ဘာသာစကားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့၊ဥပမာ-မြန္ဧရိယာမွာသူကဗမာစကားမတတ္ဘူးဆိုရင္၊ ျမန္မာစာေတာ့ သင္ရမယ္။ ျမန္မာစာက ႐ံုးစာကိုး။ ဒါေပမဲ့သူငယ္တန္းကေန၄ တန္းအထိ ေျပာတဲ့စကားကို နားမလည္ဘူးဆိုရင္ အေၾကာင္းအရာတခုကိုမြန္လိုပဲ သင္လိုက္။ မူလတန္းမွာ ျမန္မာစာေတာ့ သင္ရမယ္၊ အဂၤလိပ္စာလည္း သင္ရမယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့သူကဒီအတတ္ပညာကို တတ္ဖို႔အတြက္ မြန္လိုသင္မွ ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ မြန္လို သင္ေပးလိုက္ေပါ့’’
’’ဒါေပမဲ့မူလတန္းၿပီးတာနဲ႔ျမန္မာစာေကာင္းေကာင္းဖတ္တတ္မယ္၊ဗမာစကားေကာင္းေကာင္း ေျပာတတ္မယ္၊ ေကာင္းေကာင္း သူေဆြးေႏြးတတ္မယ္။ အလယ္တန္း ေရာက္တဲ့အခါ မြန္ဘာသာနဲ႔ သင္ဖို႔ သိပ္မလိုေတာ့ဘူး၊ အဲဒီလို ျမင္တယ္ဗ်။ အဂၤလိပ္စာေတာ့ သင္ရမယ္၊ ျမန္မာစာေတာ့ ဆက္သင္ရမယ္။ သို႔ေသာ္ မြန္စာ သင္မယ္ဆိုရင္ သက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အတတ္ပညာအတြက္ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဘာသာ စကားတခုအေနနဲ႔ သင္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ သင္ပါ။ ဟိုး တကၠသိုလ္အထဲလည္း သင္လို႔ရတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ အတတ္ပညာအတြက္ေတာ့ မြန္ဘာသာနဲ႔ မသင္နဲ႔၊ ျမန္မာစာနဲ႔ေတာင္မွ သင္လို႔မွ မရဘဲဗ်’’
’’တိုင္းရင္းသားဘာသာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ဗမာကေလးေတြလည္းပဲတတ္ေအာင္လို႔ ဘာသာရပ္တခုအေနနဲ႔ျပ႒ာန္းဖို႔လိုတယ္။သို႔ေသာ္လည္းျမန္မာစာအဓိကေပါ့။အဲဒါမ်ဳိးက်ေနာ္တို႔ သြားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပိုၿပီးေတာ့ ေကာင္းမယ္လုိ႔ က်ေနာ္တို႔ သတ္မွတ္တယ္”

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕အေဝးသင္ပညာေရးစနစ္အေျခအေနကဘယ္လိုရွိလဲဗ်။
“အေဝးသင္ပညာေရးလည္း ဒီအတိုင္းပဲေပါ့ဗ်ာ။ စာေမးပြဲမွာ ေရးထည့္ေနာ္၊ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေရးထည့္လိုက္။ ဟုတ္ဟုတ္ မဟုတ္ဟုတ္ အမွတ္ေပးလို႔ ရတယ္ဆိုတဲ့ စနစ္က ေရာက္ေနတယ္ဗ်။ ေနာက္တခါ အေဝးသင္ပညာေရးကဗ်ာ စာေမးပြဲ နီးတဲ့အခါ ၁ဝ ရက္၊ ၁၅ ရက္ေလာက္ တက္ရင္ ၿပီးသြားတာပဲ။ အဓိပၸာယ္က ၁၅ ရက္ေလာက္တက္ရင္ တတန္းရတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္မ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္ဗ်”

ဒါကို ဆရာက ဘယ္လိုျဖစ္ေစခ်င္လဲ။
“က်ေနာ္တို႔ ျဖစ္ေစခ်င္တာက ကေလးဗဟိုျပဳ သင္ၾကားေရးေပါ့၊ ေနာက္တခုက လာသင္တဲ့လူရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈက အဓိက က်တယ္ေလ။ ဥပမာဗ်ာ ဖန္ခြက္အေၾကာင္း သင္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ ဆရာက လာတာနဲ႔ ေအာ္ၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြကို စာခ်ေပးမယ့္အစား ဖန္ခြက္တခု ခ်ေပးလိုက္ သူဘာသာသူ ေျပာေနပေစ။ အမ်ားၾကီး သူ သိတယ္ဗ်။ အဲဒီအေပၚမွာ မူတည္ၿပီးေတာ့ ခင္ဗ်ား Guide လုပ္ေပးလိုက္ရင္ ဖန္ခြက္အေၾကာင္းကို သူတခါထဲ သင္ယူလို႔ ရမယ္။ ဖန္တီးမႈ အေတြးအေခၚလည္း ရမယ္၊ ခုနေျပာတဲ့ ဘက္စံုေထာင့္စံုက ေတြးေခၚတဲ့ ပံုစံမ်ဳိးလည္း ရမယ္”

အဲဒီဘက္စံုေထာင့္စံုကေတြးေခၚတဲ့သင္ၾကားေရးစနစ္အေၾကာင္းကိုပိုၿပီးအေသးစိတ္ ေျပာျပေပးပါ။
“ဖန္ခြက္ဥပမာလိုေပါ့။ ဖန္ခြက္ေတြ႔တာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ သူက ေတြးေတာ့မယ္။ ၿပီးရင္ ဖန္တီးမႈ အေတြးအေခၚ ရမယ္။ ဒီဖန္ခြက္က ရွည္ေနတယ္ဆိုရင္ တိုရင္ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းမွာပဲလို႔ သူေတြးေတာ့မယ္။ အကယ္၍ ဒီဖန္ခြက္က တိုလည္း တုိတယ္၊ လွလည္း လွတယ္ဆိုရင္ ေစ်းမွာ ေရာင္းေကာင္းမယ္လို႔ သူေတြးေတာ့မယ္။ ဆရာယူလာတဲ့ ဖန္ခြက္က ရွည္လည္း ရွည္တယ္၊ လွလည္း မလွဘူးဆိုရင္ ဒီဖန္ခြက္မ်ဳိးက ဘယ္သူမွ ဝယ္မွာမဟုတ္ဘူးလို႔ သူေတြးေတာ့မယ္။ ဒါဟာ ဖန္တီးမႈ အေတြးအေခၚဗ်။ ဒါ သူငယ္တန္းအတြက္ ေျပာတာပါ”

ဒီလို သင္ၾကားနည္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရင္ ဘယ္လိုျပႆနာေတြ ၾကံဳလာႏိုင္မလဲဗ်။
“ခုန က်ေနာ္ေျပာတဲ့ အေတြးအေခၚတို႔၊ တီထြင္ဆန္းသစ္တဲ့ အေတြးအေခၚတို႔ ရေအာင္သင္မယ္ဆိုရင္ စနစ္က အားလံုး ေျပာင္းသြားတယ္ေလ။ အတန္းျပင္ဆင္မႈကလည္း အားလံုး ေျပာင္းသြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ တႏွစ္ကို ဘယ္ျပည္နယ္က၊ ဘယ္တိုင္းက ၿမိဳ႕နယ္ ဘယ္ေလာက္ပဲ လုပ္ပါ။ အာလံုး တၿပိဳင္နက္ထဲ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ သေဘာေလာက္ေတာ့ လုပ္တာေပါ့ဗ်ာ၊ အေကာင္အထည္ မေပၚဘူး။ အေကာင္အထည္ ေဖာ္တဲ့ေနရာမွာလည္း ဆရာ ၂ ေယာက္ပဲ ရွိတဲ့ေက်ာင္း ဘယ္လုိမွ လုပ္လို႔ မရဘူးေလ။ ေနာက္တခါ ၿမိဳ႕ေက်ာင္းဆိုရင္ အခုက်ေနာ္တို႔ ေမာ္လၿမိဳင္က အထက ၆ တို႔၊ ၉ တို႔မွာ တတန္းကို ေက်ာင္းသား ၈ဝ ေလာက္ ရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ CCA(ကေလးဟိုျပဳ သင္ၾကားနည္း)နဲ႔က သင္လို႔မရဘူး။ သူက အမ်ားဆံုး တတန္းကို ၂၅ ေယာက္ပဲ။ ဒီ့ထက္ပိုၿပီးေတာ့ လက္ခံမယ္ဆိုရင္ သင္လို႔ မေကာင္းေတာ့ဘူးေလ”

ဒီနည္းစနစ္မ်ဳိးကို အစိုးရအေနနဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖၚထာရွိလားဗ်။
“ဒီေခတ္မွီတဲ့ CCA လို႔ေခၚတဲ့ (ကေလးဟိုျပဳ သင္ၾကားနည္း) စနစ္၊ ခုနေျပာတဲ့ Critical Thinking ေတြက သိပ္မတြင္ဘူးဗ်။သိပ္မတြင္ဘူးဆိုတာက ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက သူက တဆက္ထဲ အေကာင္အထည္ေဖာ္တာ မဟုတ္ဘူးဗ်၊ ဥပမာဆိုရင္ တႏွစ္ကို၁ဝၿမိဳ႕နယ္ဆိုရင္၁ဝၿမိဳ႕နယ္၊ၿမိဳ႕နယ္၂ဝဆိုရင္ၿမိဳ႕နယ္၂ဝ။ အဲဒီေလာက္ပဲဆိုေတာ့ ဒါေတြဟာ ဘယ္ေတာ့ ၿပီးမလဲဗ်”

ဆရာ၊ဆရာမေတြကိုမြမ္းမံသင္တန္းေတြေပးေနတာေတြရွိတယ္။ ဥပမာ - ေဖာင္ၾကီးသင္တန္းေပါ့။ အဲဒီ သင္တန္းေတြအေပၚ ဆရာ ဘယ္လိုသံုးသပ္လဲ။
“မြမ္းမံသင္တန္းေတြ ဘာေတြက ေဖာင္ၾကီးသင္တန္းတို႔ ဘာတို႔ေတြမွာ ဝန္ၾကီးေတြက လာေျပာရင္ အဲဒီ ေပၚလစီအေၾကာင္းပဲ ေျပာေနတာပဲ။ ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းေၾကာင္း၊ ဘယ္ေလာက္ တိုးတက္ေၾကာင္း။ ဒါေတြဟာ က်ေနာ္ထင္တယ္၊ သိပ္မလိုဘူး။ ပညာေရးအေၾကာင္း သင္ေပါ့ဗ်။ ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းတယ္၊ စီမံခ်က္ ဘယ္လုိရွိတယ္၊ ဘယ္ေလာက္အထိ တိုးတက္လာတယ္၊ တံတား ဘယ္ေလာက္ၿပီးသြားၿပီ၊ ဒါေတြဟာ က်ေနာ္ထင္တာ သိပ္ၿပီးေတာ့ မလိုပါဘူး၊ ပညာေရး သင္တန္းေတြမွာ”

ဆရာတို႔ ပညာေရးမွာ တာဝန္ယူခဲ့တုန္းကေကာ ျပည္ပႏိုင္ငံေတြက ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သင္တန္းေတြ လာေပးဖူးတာ ရွိလား။
“ဟုိတုန္းကဆိုရင္ ကိုရီးယားတို႔၊ ၾသစေၾတးလ်တို႔ကေန လာေပးတဲ့ သင္တန္းတိုေတြ ရွိတယ္။ အခုက ဘယ္သူမွ လာမေပးေတာ့ဘူး။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက အဲဒီသင္တန္းေတြ လက္မခံေတာ့ဘူးလားေတာင္ မေျပာတတ္ဘူး။ အရင္တုန္းက သင္တန္းေတြ ေနာက္တခါ က်ေနာ္တို႔ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ ေတာ္ေတာ္ လာလုပ္တယ္။ အရမ္းေကာင္းတယ္။ တေခါက္ ကိုရီးယားက လာတယ္၊ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းတယ္ဗ်။ အခုက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ အဲဒီလို လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့ အေနအထားလည္း မရွိဘူးေလ”

ပညာေရး ဝန္ထမ္းေတြအေနနဲ႔ စားဝတ္ေနေရး မေျပလည္တာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒါေတြေၾကာင့္ ဆရာဆရာမေတြအေပၚ ႐ိုက္ခတ္တာေတြ ရွိေနတယ္၊ ဆရာ ဘယ္လိုထင္လဲခင္ဗ်ာ့။
“စားဝတ္ေနေရးကလည္း ေတာ္ေတာ္က်ပ္တယ္။ ဟိုးတုန္းကေပါ့ဗ်ာ၊ ေပးထားတဲ့ လစာက ၁၉၆၁ ခုႏွစ္ေလာက္က အလယ္တန္း ေက်ာင္းအုပ္လုပ္တယ္ဗ်ာ။ လစာ ၃၅ဝ ရတယ္ဆိုတာ ေရႊတက်ပ္သားကို ၁၅ဝ ေတာင္ မျပည့္ဘူး။ ဒီလိုဆိုေတာ့ စားလို႔ေလာက္တာေပါ့။ အခုဟာက လစာ တသိန္းရလည္း ဘာမွ သိပ္မထူးပါဘူး။ တေယာက္ထဲ အတြက္ေလာက္ပဲ ရတယ္။ အဲဒီလိုကေန မဖူမလံုတာေတြ ရွိလာေတာ့ ကေလးေတြကေန က်ဴရွင္တက္ခုိင္း ကေလးေတြဆီကေန ရတာယူ။ ဆရာ ဆရာမေတြလည္း စိတ္ဓာတ္ေတြက ေတာ္ေတာ္ ေျပာင္းသြားတယ္ဗ်။ စားဝတ္ေနေရး တတ္ႏုိင္ရင္ေတာ့ ျဖည့္ေပးရမွာေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒါမ်ဳိးေတာ့ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္ဗ်ာ။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရမွာ ပိုက္ဆံရွိ၏ မရွိ၏ ဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္ သိပ္မသိဘူး။

သတင္းေတြထဲမွာ ပညာေရး အသံုးစရိတ္အေနနဲ႔ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ သံုးမယ္လို႔ သိရတယ္။ ဒီ အသံုးစရိတ္အေပၚ ဆရာ ဘယ္လိုျမင္လဲ။

“ဆရာ၊ဆရာမ၄သိန္းေလာက္ရွိတယ္။ဆရာဆရာမေတြေကာ၊ပညာေရးဝန္ထမ္းေတြေကာ ဘာဘာညာညာ အားလံုးေပါင္းလိုက္မယ္ဆိုရင္ ၄ သိန္းေလာက္ ရွိတယ္။ အဲဒီ ၄ သိန္းကို က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားတယ္ဆိုရင္ အဲဒီ ရာခိုင္ႏႈန္းက နည္းလြန္းတယ္ဗ်။ အထူးသျဖင့္ ပညာ/က်န္းမာေပါ့ဗ်ာ။ ၁၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ သံုးႏိုင္ရင္ေတာ့ ပိုေကာင္းမွာေပါ့ဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ တြက္တာေပါ့ေလ။ ဒါေပမဲ့ အစိုးရမွာ ဝင္ေငြ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာ က်ေနာ္ မသိပါဘူး”

ဒီလိုပညာေရးမွာ အသံုးစရိတ္ နည္းတဲ့အတြက္ သင္ၾကားေရးမွာ ထိခိုက္မႈေတြေကာ ဘယ္လိုႏုိင္သလဲဗ်။
“စဥ္ဆက္မျပတ္သင္ၾကားနည္း သင္မယ္ စစ္ေဆးမယ္၊ သင္မယ္ စစ္ေဆးမယ္၊ အဲဒါမ်ဳိးေပါ့။ စဥ္ဆက္မျပတ္ စစ္ေဆးၿပီးေတာ့ အတန္းတင္ေပးတာေပါ့။ အဲဒီစနစ္ကလည္း မဆိုးပါဘူးဗ်။ ဒါေပမဲ့ အေကာင္အထည္ ေဖာ္တဲ့အခါ capacity ျပႆနာေတြ၊ သင္ၾကားမႈ အေထာက္အကူျပဳပစၥည္း ျပႆနာေတြ၊ ၿပီးေတာ့ ဆရာဆရာမေတြ သင္နည္းကို မကၽြမ္းက်င္တဲ့ ျပႆနာေတြ၊ ေနာက္တခါ ဘာသာစကားျပႆနာေတြ အဲဒါေတြ အၿမဲရွိတယ္။ အဲဒီသင္ၾကားနည္းကေန ကေလးဗဟိုျပဳ သင္ၾကားနည္းကို ျပန္ေျပာင္းလာတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရက အမွန္အတိုင္း ေျပာမယ္ဆိုရင္ ဒီသင္နည္းကို သိပ္မၾကိဳက္ဘူးဗ်။ သူက democratic learning ကိုးဗ်”

ေနာက္တခုက သင္ၾကားေရးနဲ႔ သင္ယူေရးမွာ အေထာက္အကူျဖစ္ေစတဲ့ စာၾကည့္တိုက္ေတြ၊ စာအုပ္စာတမ္းေတြေကာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ တကၠသိုလ္/ေကာလိပ္ေတြမွာ လံုေလာက္ရဲ႕လား။
“ေက်ာင္းမွာ ဘယ္ေက်ာင္းမွ စာၾကည့္တိုက္ မရွိဘူး။ ရွိေတာ့ရွိတယ္၊ ဘာစာအုပ္ေတြမွန္း မသိဘူး၊ အေဟာင္းအေဆြးေတြ။ အဲဒါမ်ဳိးေတြလည္း ကေလးေတြက လိုတယ္ဗ်။ ေနာက္ ေလ့လာဖို႔လည္း လိုတယ္။ အရင္ကလို မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားဘဝက ႏိုင္ငံျခားက လာပို႔တဲ့ စာအုပ္ေတြနဲ႔၊ ကိုယ့္စာၾကည့္တိုက္မွာရွိတဲ့ စာအုပ္ေတြနဲ႔၊ ေရာင္းတဲ့စာအုပ္ေတြနဲ႔ ၾကိဳက္တာ ဝယ္လို႔ရတယ္။ အခုက ဒီလိုမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ သင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈ၊ အေထာက္အကူျပဳ ပစၥည္းေတြေပါ့ေနာ္၊ အဲဒါေတြလည္း လုိေသးတယ္”

ပညာေရးမွာ စစ္တပ္က ပုဂၢိဳလ္ေတြ ပါဝင္ပတ္သက္ေနတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ေကာ။
“မႏၲေလးမွာက်ေနာ္ၫႊန္ၾကားေရးမႉးလုပ္တုန္းကတပ္ကပုဂၢိဳလ္ေတြေပါ့ဗ်ာ၊အခုဆိုရင္ေတာ့ ဒုခ်ဳပ္ေလာက္ေတာင္ ျဖစ္ေနၿပီလား မေျပာတတ္ဘူး။ သူတို႔က လြယ္တယ္ဗ်။ က်ေနာ္တို႔က ၫႊန္ၾကားေရးမႉး ျဖစ္တယ္ဆိုတာ အိုၿပီးေတာ့မွ၊ လုပ္သက္ ၃ဝ၊ ၄ဝ ျဖစ္ၿပီးေတာ့မွ။ သူတို႔ကေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီကေလးေတြ က်ေနာ္မွတ္မိေသးတယ္။ က်ေနာ္ ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမႉး ျဖစ္တုန္းက ႐ံုးခ်ဳပ္သြားမယ္ဆိုရင္ ကြမ္းယာဝယ္ခိုင္းလုိက္၊ ဘာဝယ္ခိုင္းလုိက္နဲ႔ ေနာက္တခါ ျပန္ေတြ႔ေတာ့ သူက Captain ျဖစ္ေနၿပီ။ အဲဒီအခါက်ေတာ့ သူက ဒုဝန္ၾကီးေနာက္ လုိက္ေနတယ္ဗ်ာ။ ေနာက္ က်ေနာ္လည္း ထြက္လာေကာ၊ တခါထဲ ၫႊန္ၾကားေရးမႉး ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ မကၽြမ္းက်င္ေသာ သူမ်ားကို အဲဒီလို သြားထားတဲ့အခါ သူလည္းပဲ ဘာတတ္မလဲဗ်။ သူက ၫႊန္ၾကားေရးမႉးဆိုေတာ့ဗ်ာ ႐ံုးအလုပ္ပဲ လုပ္ႏိုင္မွာေပါ့။ က်န္တဲ့ ပညာေရးအလုပ္က သူက နားမွ မလည္ဘဲဟာ။ အဲဒါမ်ဳိးေတြက အမ်ားၾကီးပဲဗ်၊ ပညာေရးမွာ။ ဒါေတြက ျပင္ဖို႔ ေျပာင္းဖို႔ လုိၿပီေပါ့။ မကၽြမ္းတဲ့ သူကေတာ့ အထူးသျဖင့္ ပညာေရးမွာ လာမလုပ္တာ အေကာင္းဆံုးပဲ။ ကိုယ္မတတ္တဲ့ ဟာတခုကို လာလုပ္တဲ့အခါက်ေတာ့ အဆင္မေျပဘူးေပါ့ဗ်ာ”

ဆရာ တာဝန္ယူခ်ိန္တုန္းကေကာ ဒီပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အားနည္းခ်က္ေတြကို တင္ျပတာ ရွိခဲ့ဖူးလားခင္ဗ်ာ့။
“က်ေနာ္ တာဝန္ယူေနတုန္းကဆို ဝန္ၾကီးနဲ႔ဘာနဲ႔ ေျပာတယ္။ က်ေနာ္ တခုေကာင္းေကာင္း မွတ္မိတယ္ဗ်။ ခင္ဗ်ား မွတ္မိမလားေတာ့ မသိဘူး။CPRလို႔ ေခၚတဲ့ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားရဲ႕ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး မွတ္တမ္းလို႔ ေခၚမွာေပါ့။ဝန္ၾကီးကအဲဒါကိုထုတ္ၿပီးတဲ့အခါ တိုင္း၂ခုနဲ႔ၿမိဳ႕နယ္၁ဝခုကို စမ္းၾကည့္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့တက္လာတဲ့အစီရင္ခံစာေတြက ဆရာဆရာမေတြက တကယ္မလုပ္ႏိုင္ဘူးဗ်။ ေပးလိုက္တဲ့ အမွတ္ေတြက ဆရာမကို ၾကိဳဆိုတဲ့အတြက္ ဘယ္ႏွမွတ္၊ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တာဆိုလည္း ဘုရားစင္ျပင္ ပန္းတင္ ဘယ္ႏွမွတ္၊ ေပးေတာ့လည္း ေပးသင့္တယ္၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအမွတ္ေတြေပါ့။ ဒါေပမဲ့လည္း အဲဒီအမွတ္ေတြက ကေလးက စာမက်က္ဘဲနဲ႔လည္း ၃ တန္းကေန ၆ တန္းအထိ ရွိတယ္’’
’’အဲဒီေတာ့ ဒါေတြကို က်ေနာ္က ေဝဖန္တာေပါ့ေလ။ စည္းေဝးေတြမွာလည္း တင္ျပတယ္။ ၄ လပတ္ အစီရင္ခံစာေတြလည္း ေရးတယ္၊ အဲဒီအစီရင္ခံစာမွာလည္း တင္ျပတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ၫႊန္ခ်ဳပ္ (ဗိုလ္မႉးၾကီး ဝင္းထိန္)ကိုယ္တိုင္ေျပာတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူလည္း ခ်ခံထိတာပဲ၊ က်ေနာ္လည္း ခ်ခံထိတာပဲ။ ရွင္းရွင္းကို ေျပာတာ၊ ဝန္ၾကီးက က်ဳပ္က ဝန္ၾကီးဗ်၊ က်ဳပ္က စိတ္ကူးယဥ္ၿပီးေတာ့ စာထုတ္တတ္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဝန္ၾကီးက အဲဒီလုိ ေျပာတဲ့အခါ က်ေနာ္တုိ႔ကလည္း ဘာမွ မေျပာတတ္ေတာ့ဘူးေပါ့ဗ်ာ”

အဲဒီေတာ့ဆရာရယ္ဝန္ၾကီးကအစီအစဥ္တခုလုပ္ေတာ့မယ္၊ စီမံခ်က္တခု လုပ္ေတာ့မယ္ဆို တျခား တာဝန္ရွိသူေတြနဲ႔ ညွိႏႈိင္းတာ၊ ေဆြးေႏြးတာ မရွိဘူးလားခင္ဗ်ာ့။
“မရွိဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဝန္ၾကီးက အေပၚမွာ သူေလ့လာထားၿပီးေတာ့ သူလုပ္တာ ထင္ပါတယ္။ ခ်ျပတာေတာ့ ရွိေတာ့ ရွိတယ္၊ ဒါေပမဲ့ သိပ္နည္းတယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာ ေဆြးေႏြးၿပီးေတာ့ လုပ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပိုၿပီး သဘာဝက်မယ္။ ပိုၿပီးေတာ့ သဘာဝက်မယ္ေပါ့ဗ်ာ”

အခု ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ Phd လို ဘြဲ႔ေတြေပးေနတယ္။ အဲဒီအေပၚမွာေကာ ဘယ္လုိျမင္လဲဗ်။
“အခုPhdၿပီးထားတဲ့သူေတြကိုအထက္တန္းေက်ာင္းအုပ္ခန္႔တယ္ဗ်။Phd သမားေတြက သူေတာ္တယ္ဆိုရင္ တကၠသိုလ္မွာပဲ စာသင္ေပါ့။ ဓာတုေဗဒနဲ႔ၿပီးရင္ ဓာတုေဗဒနဲ႔ သင္၊ ႐ူပေဗဒနဲ႔ၿပီးရင္ ႐ူပေဗဒနဲ႔ သင္ေပါ့။ အခုဟာက အေျခခံပညာေရးမွာ ျပန္ခ်တဲ့အခါက်ေတာ့ သူက အသက္ကလည္း ငယ္ငယ္ေလး၊ ေက်ာင္းမွာရွိတာက ဆရာမၾကီးေတြဆုိေတာ့ လူမႈေရးအရ သိပ္အဆင္မေျပဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ၿပီးေတာ့ ဆရာဆရာမေတြ စာသင္တဲ့အခါ သင္ၾကားပို႔ခ်မႈ၊ အၾကံေပးမႈလည္း သူမလုပ္တတ္ဘူး။ သင္ၾကားမႈပိုင္းမွာလည္း သူမဝင္ႏိုင္ဘူးဆိုေတာ့ ဒါေတြက မသင့္ေတာ္တဲ့ ဟာေတြပါ။ သူတို႔ အလုပ္ရတာေတာ့ ဝမ္းသာပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ အဆင္မေျပဘူးေလ။ ေမာ္လၿမိဳင္ ေက်ာင္းေတြမွာဆို Phd သမားေတြ ခ်ေပးတာ သိပ္အဆင္မေျပဘူးေလ၊ သူမွ မလုပ္တတ္ဘဲဟာ”

ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမေတြ သူတို႔ရရွိထားတဲ့ ဘြဲ႔ေတြအေပၚမွာ အေျခခံၿပီးေတာ့ ခြဲျခားမႈေတြ ရွိတယ္လို႔ သိရတယ္။ ဆရာေကာ ၾကံဳခဲ့ဖူးတာ ရွိလား။
“ခြဲျခားတာကအဂၤလိပ္စာအထူးျပဳနဲ႔၊ၿပီးလူကိုလြန္ခဲ့တဲ့၃၊၄ႏွစ္တုန္းကဆိုအထက္တန္းျပ တိုက္႐ိုက္ေပးလိုက္တယ္။ ေက်ာင္းမွာ အိုအဲ့ၿပီးေတာ့ ေနတဲ့ ဆရာ ဆရာမေတြ၊ သင္တန္းေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိးၿပီး၊ B.Ed လည္းၿပီး၊ ေစာင့္ေနတဲ့သူေတြက သူတို႔ေတြက အထက္တန္းျပ မျဖစ္ဘူးေလ။ အဲဒီၾကားေတြမွာ သေဘာထားေတြက အဆင္မေျပဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ေက်ာင္းအုပ္နဲ႔ လက္ေထာက္ၾကားမွာ အဆင္မေျပဘူး”

သင္ေနတဲ့ သင္႐ိုးေတြဟာ ေခတ္မမီေတာ့ဘူးဆိုတဲ့ ယူဆခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္။ ဆရာ ဘယ္လိုျမင္လဲ။
“သင္႐ိုးေတြလည္း ျပင္ရမယ္ေလ။ အခု က်ေနာ္တို႔ အဂၤလိပ္စာ သင္ေနတယ္။ မူလတန္းမွာဆိုရင္ အဂၤလိပ္စာ စကားလံုးက ၂၅ဝ ေလာက္ ရွိတယ္။ က်ေနာ္က အနည္းဆံုး ၃ဝဝ ေလာက္ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ ဒီသင္႐ိုးေတြကို က်ေနာ္တို႔က အတတ္ႏိုင္ဆံုး ျပင္ဖို႔ေတာ့ လိုတယ္။ အခုက က်ေနာ္တို႔က မူလတန္းမွာ သင္တဲ့စာ အလယ္တန္းမွာ လုိက္မီရေအာင္၊ အလယ္တန္းမွာ သင္တဲ့စာ အထက္တန္းမွာ လုိက္မီရေအာင္ဆိုတဲ့ အေနအထားပဲ ျဖစ္ေနတယ္’’
’’က်ေနာ္တို႔ လုိလားတဲ့၊ အေတြးအေခၚပါတဲ့ သင္ၾကားေရးနဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ တတ္သင့္တတ္ထိုက္တာေတြ မတတ္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ သင္႐ိုးက ပံုေသထားလို႔ မရဘူးေလ။ ျပင္သင့္တဲ့ဟာ၊ ေျပာင္းသင့္တဲ့ဟာကို အၿမဲတမ္း ေျပာင္းႏိုင္တဲ့ အေနအထားရွိမွ သူရွင္သန္မယ့္ အေနအထား ရွိတာကိုး။ ဒါမွာလည္း တျခားႏိုင္ငံေတြနဲ႔ တန္းတူႏိုင္မယ့္ အေနအထား ရွိႏိုင္တာကိုး”

ဆရာကပညာေရးက႑မွာေတာ္ေတာ္ပဲထဲထဲဝင္ဝင္လုပ္ခဲ့တာဆုိေတာ့ဆရာတို႔ပါတီရဲ႕ ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ခ်မွတ္ထားတဲ့ မူဝါဒေလး ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ သိပါရေစ။
၁။ လူတုိင္းစာတတ္ေျမာက္ေရးစနစ္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္။
၂။ အခမဲ့ မသင္မေနရ အေျခခံပညာေရးစနစ္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္။
၃။ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ၾကီးၾကပ္မႈေအာက္မွ ပုဂၢလိက ပညာေရးစနစ္ကုိ အားေပးမယ္။
၄။ အထက္တန္းပညာေရးနဲ႔ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာရပ္မ်ား ႏုိင္ငံတကာနဲ႔ ရင္ေပါင္တန္းႏုိင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္မယ္။
၅။ တုိင္းရင္းသားတုိ႔၏ ေဒသမ်ားတြင္ သက္ဆုိင္သည့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးတုိ႔၏ စာကုိ သင္ၾကားခြင့္ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္မယ္။


အခုလို ျပည့္ျပည့္စံုစံု ေျဖၾကားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။






Geen opmerkingen: